Het mooie aan werken in het onderwijs is dat ik leerlingen zie groeien. Ik help ze op weg om het beste uit zichzelf te halen. Zelf heb ik altijd een zwak gehad voor leerlingen waar ‘iets’ mee aan de hand is. Die net iets extra nodig hebben. Voor mij is het dan de uitdaging om te kijken wat dat extra is. Bij de EOA heb ik dan ook de zorgklas. Veel leerlingen zijn hier alleen. Zij hebben vaak trauma’s en ik vind het fijn om hen een veilige plek te bieden hier op school. Daarmee kan ik een basis leggen waarmee ze verder kunnen in hun ontwikkeling.
In de afgelopen jaren heb ik me gespecialiseerd in bewegend leren. Door bewegen kun je het leren een enorme boost geven. Allereerst heb ik me gespecialiseerd in Bal-A-Vis-X. Dat zijn oefeningen met jongleerballetjes en zandzakjes. Dit werkt heel goed voor de oogvolgbewegingen, die relevant zijn om tot goed leren te komen. Verder wordt een beroep gedaan op de focus en concentratie. Maar ook om van het denken naar het gevoel te komen. Veel kinderen met autisme of ADHD hebben hier baat bij. Ook trauma kun je hier een plekje mee geven. Het is een soort fysieke mindfullness. Bij Bal-A-Vis-X maak je gebruik van drie dimensies van leren. Deze komen ook terug bij Brain Gym®. Daarom ben ik me vervolgens ook hierin gaan verdiepen. Inmiddels heb ik veel Brain Gym® cursussen gevolgd en mag ik workshops en trainingen geven, waarbij de 26 Brain Gym® oefeningen worden aangeboden.
Het is heel bijzonder om te zien wat deze oefeningen met het brein doen. Ik zoek regelmatig oefeningen bij mijn lessen, waarbij een beroep gedaan wordt op het bewegen, zodat de leerstof beter blijft hangen.
dat de leerlingen zich prettig voelen. Dat vind ik de belangrijkste voorwaarde zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen. Verder vind ik structuur en duidelijkheid heel belangrijk. Elk kind wil weten waar het aan toe is. Daarbij wil ik niet boven de leerling staan, maar samen met de leerling kijken naar de ontwikkelmogelijkheden.
Zoek een maatje, waarmee je samen het Nederlands kunt oefenen. Probeer zoveel mogelijk Nederlands te spreken en ook te horen. Dus thuis veel Nederlandse tv-programma’s kijken en raten met Nederlandse kinderen.
Elke dag is weer een cadeautje. Ik geniet ervan als ik de glimlach op een gezicht van een leerling zie en wanneer hij/zij zo naar huis kan gaan. Het zijn de kleine dingen die het doen.
Petra Raijmakers
Docent NT2, doorstroomcoach en trainer Expertisecentrum Global College Eindhoven